Kura Hulanda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Druenen - WaarBenJij.nu Kura Hulanda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Druenen - WaarBenJij.nu

Kura Hulanda

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Tim

17 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Vanmorgen natuurlijk zoals altijd weer vroeg uit de veren. Samen met Nikki ben ik naar Willemstad geweest en zijn we naar het museum Kura Hulanda geweest. De plaats waar dit museum staat was vroeger het slavenplein. In dit museum zie je hoe Afrikanen, slaven en andere bewoners van Curaçao zich door de eeuwen heen ontwikkeld hebben. We deden de rondleiding met gids en dat was erg leuk. Het was een gezellige gids die meteen de kinderen (3) tot assistent benoemde. We hebben van allerhande martelwerktuigen gezien, maar ook heel veel muziekinstrumenten, etsen, spotprenten over discriminatie. Zo weten we nu ook dat de uitdrukkingen “iemand de mond snoeren” en “iemand een kopje kleiner maken” uit de tijd van de slavernij komt.
Naast alle dingen die binnen te zien waren, was er buiten ook nog een prachtige beeldentuin. We zeiden meteen “dat is iets voor oma Juist als het niet zo warm was”.
Het museum is te danken aan Jacob Dekker. Dit is een Nederlander die in 1998 is begonnen met de renovatie van de huisjes die nu het museum vormen. Zelf bewoont hij nog een grote bovenetage (maar daar mochten we alleen maar naar binnen gluren). Alles wat in het museum staat heeft hij aangekocht of gekregen. Toen we vroegen wat Jacob voor de kost deed was het verrassende antwoord: tandarts. Nou, zo te zien heeft die wel heel veel gaatjes gevuld!
Na nog wat melk te hebben gekocht voor Tim en natuurlijk de pilletjes tegen zeeziekte, de taxi gepakt richting Lions Dive.

De heren zaten lekker lui te wezen. Nou, wij waren wel toe aan een verfrissende duik. Even naar het strand gelopen (wat een luxe is dat toch zo dichtbij) en een frisse duik genomen. Nikki was al weer snel aan het babbelen met een gezin uit Amerika. Dit klept hier weer heel wat af, bij voorkeur in het Engels.
Inmiddels waren Tim en Jan-Willem ook wel toe aan een verfrissing. Nog een tijd gezwommen, natuurlijk met de duikbril. Tim heeft de grootste schik onder water. Als je hard op het water slaat zie je allemaal bubbeltjes onder water. Je hoort ‘m dan lachen en brabbelen. Kopje duikelen, op zijn rug op de bodem, hij kan het allemaal.

Vanavond stonden er voor Tim gehaktballetjes op het menu met brood, wij zaten weer aan de oma’s soep. Het was meer soep met geluid, zo zat Nikki te genieten. Als toetje nog stokbrood met kruidenboter en komkommers uit het zuur. Wij doen het er hier wel goed van zoals jullie kunnen lezen.

Groetjes aan iedereen

• 17 Augustus 2011 - 05:22

Kura Hulanda:

Hoi,

Wat een mooi museum, zelf zijn we er ook nog niet geweest dus weer een tip voor ons

leuk hoor zo die foto's van alles wat met slavernij te maken heeft.

Dat jullie genieten is echt goed te zien, en de vlechtjes bij Nikki staan heel erg mooi, Bo derek is alive

Veel plezier ik ga vandaag met Joel en vriendjes en schoonzus naar Walibi en wij vrouwen rijden door naar Bataviastad, lekker shoppuh

veel plezier anja van der Putten

• 17 Augustus 2011 - 17:34

Oma Juist!:

Hallo Marielle Jan Willem enTim..

Ik heb al 2 keer een e-mail naar jullie willen sturen
    en als ik bijna klaar ben dan stopt hij !!!
    dus IK MOET STOPPEN ..

VEEL GROETJES± MORGEN BETER!! OMA !!

• 17 Augustus 2011 - 21:20

Mirjam En Mannen:

Jullie uitstapje van vandaag hoort niet bij een échte pubervakantie....(zoenen slapen en vooral géén culturele uitstapjes) maar wel hartstikke leuk om nog even mee te pikken zo op het laatst van de vakantie. Nog één dag voor de boeg om een beetje bij te kleuren en dan wordt het weer genieten in het Brabantse Land.
    Een hele goeie reis en tot heel gauw.